är jag träningsberoende?

fick en fundering om jag kan vara beroende av träning.
kände mig så mycket lättare och kunde "starta" dagen efter träningspassen i eftermiddag.
känner mig alltid lätt och glad, vad jag kan komma ihåg i alla fall, efter varje pass.
kan jag ha blivit eller vara påväg att bli beroende av denna känslan?

skrev "träningsberoende" i den lilla rutan och fick upp att det finns något som heter så.
orkade bara kolla på ett par stycken.

från aftonbladet läste jag detta från 2002:

Blir du irriterad och orolig om du missar ett träningstillfälle?
Tränar du trots att du har feber och värk?
Då är du troligen träningsberoende och riskerar att drabbas av depression,
enligt en ny svensk undersökning.


jaha, men då slog jag ifrån mig på en gång, jag tränar inte när jag har feber!
visst jag hade lite känningar i halsen och så men inte när jag tränade i alla fall.
nej, jag skulle verkligen inte träna om jag hade feber eller i en stor förkylning.


jag läste på aftonbladet från 2002:

Den som systematiskt använder träningen för att dämpa sin oro, väljer att gå till gymmet framför att träffa vännerna och upplever det som ångestframkallande att missa ett inplanerat pass befinner sig i riskzonen för att låta träningen ta över helt.


okej, vad gäller det jag strukit under, jag vet inte om jag använder träningen som någon "medicin" mot ångest och oro. det kanske jag gör.
det funkar ju uppenbarligen men i långa loppet? nja, då jag inte får möjlighet att träna eller som ovan att jag blir sjuk. till exempel.


sedan detta från iform:

därför blir vissa träningsberoende

Forskare har kommit fram till fyra förklaringar till varför vissa människor blir beroende av att träna.

  • Träning förstärker en rad ”goda” känslor och tonar ner de dåliga.
  • Den så kallade anorexia-teorin - många av de personer som utvecklar träningsberoende har en del gemensamt med anorektikerna, och väldigt många anorektiker lider faktiskt också av träningsberoende.
  • Träning ökar frigörandet av endorfiner, ett ämne med morfinliknande effekt vilket kan leda till beroende av träning.
  • Vid träning ökar frigörandet av ämnet IL-6, men stora mängder träning kan leda till en överproduktion av ämnet som främjar ”negativa känslor”. Precis efter att man har tränat, dämpar IL-6 de negativa känslorna en stund, varför träning alltså både skapar problemet, men också kortsiktigt dämpar det. På så sätt uppstår beroendet och det skapas en negativ spiral.

Källa: Sports MedicineFrån I FORM nr 4, 2008

 


jag fattar de första tre men den sista blir nog för komplicerad. vet inte hur mycket jag ska spekulera i detta.

just nu tränar jag och jag mår bra av det!

har ni tankar och funderingar kring detta?



Kommentarer
Postat av: Placebohoe

Tack :)

2011-01-02 @ 20:15:49
URL: http://placebohoe.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Kör på tills det inte går längre! ;) Var försiktig!

2011-01-02 @ 20:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0